Menu

Heb jij een strategie voor jou workout?

Denk jij na over je workout voordat je begint of ga je vol gas en zie je wel waar je eindigt?
Wat we vaak zien binnen de CrossFit lessen dat mensen geneigd zijn om in het begin meteen alles te geven. Eigenlijk hetzelfde als laatst al genoemd in mijn blog; de laatste piep van de klok gaat en je gaat vol gas als een ongeleid projectiel je workout in. Herkenbaar toch?

Voor mij in ieder geval wel toen ik begon met CrossFit. Op een of andere manier dacht ik in het begin dat ik altijd vol gas moest gaan, zo zwaar mogelijk en vooral niet opbreken. Ook al zei de coach let youre ego at the door, dat je mocht opbreken en het op je eigen tempo moest doen (Kon natuurlijk niet onder doen aan andere). Wat resulteerde dat ik soms dagenlang me armen niet kon strekken of toch echt wel moeite had met normaal lopen. Waardoor ik een of meerdere trainingen moest skippen omdat ik simpel weg mij armen niet kon strekken.

Wat eigenlijk weer zonde is omdat je gewoon een training mist omdat je niet onder wilde doen voor andere. Maar wie heb ik er mee gehad? Me eigen want die andere die al langer trainde konden gewoon lekker verder trainen. Oké het had ook voordelen, ik bedacht me zelf ik wil wel alles uit me training halen maar niet op deze manier. Maar hoe wel dan zonder dat ik de kantjes er vanaf loop of het me eigen te makkelijk zou maken? ik ging voordat ik begon met de workout een strategie te maken, kan ik hem met dit gewicht in een keer of moet ik hem opbreken, kan ik vol van start of moet ik er net iets onder blijven zodat ik de hele workout op een constant tempo kan blijven vlammen. In plaats van halverwege stuk zijn en om de paar herhalingen moeten stoppen om bij te komen.

In het begin vond ik dat best wel lastig om in te schatten. Heb er ook echt weleens naast gezeten dat ik achteraf dacht hij was net iets te licht was of juist te zwaar. Ook gebeurde het weleens dat Ik aan het begin dacht; dit gaat eigenlijk best lekker laat ik toch maar niet opbreken of laat ik het tempo gaan verhogen (niet altijd een goed idee ☹).
Het is hier juist de kunst om je lichaam zo te belasten dat je wel het uiterste uit je trainingen kan halen maar niet dat het resulteert in dagen niet normaal kunnen bewegen of zelf erger blessures.

Dit is dus geen vrijbrief om de kantjes ervan te lopen of te denken dat je een workout op laag intensiteit moet doen. NEE ECHT NIET, je wilt nog steeds je grens op zoeken maar dan wel op een manier dat je lichaam ermee kan dealen. En ja daar hoort spierpijn echt wel bij.

Om een lang verhaal kort te maken; Je wilt je eigen echt wel blijven uitdagen maar kijk van tevoren eens hoe jij het meeste uit je training kan halen. Dat is niet stomweg vol gas een workout in gaan en dan als je halverwege bent om de paar herhalingen moeten rusten. Het zou mooier zijn als je de workout met een paar keer opbreken volhoudt en dan een constant tempo kan houden. En eind van de workout uitgeput op de grond zit.

Sebastiaan